קרדיט לתמונה: pixabay

כולנו יודעים כי שתיית משקאות מוגזים וממותקים מזיקה לבריאות וגורמת לתחלואה גבוהה ולהשמנת יתר. לכן, נשאלת השאלה האם שתיית מי סודה או מים מוגזים, הרי לכאורה אלו רק מים עם גזים ואין במשקה המוגז סוכר או ממתיקים מלאכותיים.

כדאי לדעת כי רוב החוקרים טוענים כי אין סכנה בשתיית מי סודה, אך יש גם חוקרים הטוענים אחרת. בפועל, המשקה הפופולרי שזוכה לביקושי שיא בארץ ובכל העולם, הוא למעשה מים עם פחמן דו חמצני מומס באופן טבעי או במסגרת תהליך הייצור של המשקה במפעל. הפחמן המומס במים הופך לחומצה קרבונית לכן המשקה מוגדר כחומצי יותר בהשוואה למי השתייה הרגילים. זו הסיבה מדוע יש חוקרים שטוענים כי המשקה המוגז אינו בריא לאדם, אך למעשה הגוף שלנו יודע כיצד לווסת את החומציות ולהתמודד עם משקאות ומאכלים חומציים.

מה זה סודה?

כולנו אוהבים לשתות סודה לכן כדאי לדעת כי מקורה המילה הוא מהמושג סודיום ביקרבונט, כלומר אבקת סודה לשתייה. האבקה משמשת אותנו במגוון דרכים בחיים, הן בבישול והן בניקיונות והיגיינה. כאשר מוסיפים אבקת סודיום ביקרבונט למים עם לימון, מתחילה תסיסה טבעית וניתן להבחין בבועיות הגז. את הסודה מייצרים בדרך כלל במפעלי תעשייה מתקדמים להכנת משקאות, את המשקה מפיקים באמצעות הוספת פחמן דו חמצני למים, ותהליך זה מכונה הגזה.

לאחר הכנת המשקה המוגז וכאשר נוצרת חשיפה לאוויר לאחר נטרול הלחץ הגבוה ופתיחת בקבוק או פחית השתייה, המסיסות של הפחמן הדו חמצני במים פוחתת והגז המומס במים משתחרר ואנחנו יכולים לראות את הבועיות וגם להרגיש אותן בחך.

בשנים האחרונות נכנסו לחיינו גם מתקני מים מוגזים, ורבים מהישראלים רוכשים מתקני מים עם ברז סודה ייעודי. את בקבוקי ופחיות הסודה מייצרים במפעלי המשקאות ואנו יכולים לרכוש את המשקה האהוב והפופולרי בכל רשתות השיווק, במכולת השכונתיות, בקיוסקים, בחנויות הנוחות בתחנות דלק, במסעדות, בבתי קפה, במועדונים, בברים ועוד.

כדאי לדעת כי בתהליך ייצור משקאות הסודה במפעלים התעשייתיים מסננים את המים לפני תהליך הגזה. בתהליך סינון המים מסירים מהם מינרלים ומלחים שונים, לכן מקובל להוסיף לבקבוק השתייה מלחים ורכיבים נוספים כדי להגיע לרמת המתיקות ולצבע הרצוי. מתקני הסודה הביתיים מייצרים למעשה מים מוגזים בתהליך הגזה טבעי ומדוד יותר, לכן בדרך כלל רמת ההגזה של משקאות הסודה התעשייתיים חזקה ומורגשת יותר.

בשנים האחרונות פורסמו מחקרים המצביעים על יתרונות הסודה, ובעקבות המודעות הגוברת לתזונה נכונה ולאורח חיים בריא, הפופולריות של המשקה צוברת תאוצה ויש עלייה חדה במכירת סודה בארץ וברחבי העולם.

מה האופציות לרכישת סודה לבית?

לאחר שהבנו מה זה סודה כדאי לדעת כי יש לא מעט יתרונות במשקה המוגז, ולבטח כדאי לשתות סודה ולא משקאות ממותקים. כדי ליהנות מסודה בבית יש לנו כמה אופציות:

בקבוקי שתייה – ניתן לרכוש מי סודה ומים מינרלים מוגזים בבקבוקים, מי הסודה מיוצרים במפעלי משקאות וניתן לרכוש בקבוקים ופחיות בגדלים שונים. יחד עם זאת, יש לסחוב את הבקבוקים הביתה, לכן רבים מעדיפים פתרונות אחרים.

מכשיר סודה – בשוק מכשירי הסודה יש מותגים שונים ולא מעט דגמים. המכשיר הביתי נוח לשימוש אך דורש מילוי של מכל המים והגזה בכל פעם של בקבוק אחד.

בר מים עם ברז סודה – האופציה המועדפת כיום בקרב הצרכנים המעוניינים לשתות מים מוגזים צלולים וללא מזהמים. המים עוברים סינון וטיהור מיטבי וניתן לשלוט ברמת ההגזה כדי ליהנות ממשקה מוגז וטעים, ללא מזהמים, ריחות וטעמי לוואי.