הקיץ כבר הסתיים וימי הסתיו בהחלט מורגשים כאשר הלילות מגיעים מוקדם יותר, הטמפרטורות יורדות ואפילו ראינו כמה גשמים שכבר התדפקו על החלונות והגגות. גם העצים שנמצאים בחצרות ובגינות בהחלט מרגישים את השינויים ואת חילופי העונות, ובאופן טבעי מתחילים להתכונן לקראת העונה הגשומה והקרה – בתקווה שתביאי עימה גשמי ברכה.

אם ברצונכם לתרום לבריאות העצים הנשירים שיש בחצר או בגינה הפרטית שלכם, כדאי שתדעו שאת הנשירים נכון לגזום לקראת בוא החורף, בין אם כחודש לפני או כבר בימים הראשונים של העונה. במאמר הבא נביא מספר שיקולים שבגללם כדאי לבצע גיזום עצים דווקא בתקופת החורף.

אז למה לגזום בחורף?

קודם כל ראוי להבהיר שהכוונה היא לעצים נשירים. לא כל עץ צריך לגזום בחורף ולכל צמח יש את העונה הנכונה שבה עדיף לגזום אותו. הכוונה כאן היא לעצים שמשילים את עליהם בעונת הסתיו ועומדים ערומים בשלכת בחורף.

הסיבה הראשונה שבגללה כדאי לבצע גיזום עצים כאלו בחורף, היא שיש להם ענפים שעלולים להישבר. במהלך החורף מופיעות לעיתים סופות וסערות עם רוחות חזקות והן עלולות לשבור ענפים מועדים, אם בגלל שהם יחסית חדשים, אם בגלל שהם פגומים ואם בגלל שזווית הצימוח שלהם אינה מיטבית. במהלך סערה ענף כזה שנשבר יכול להוות סכנה לרכוש או לאנשים, ובנוסף אם הוא נשבר הוא עלול לקחת איתו ענפים טובים ובריאים של העץ ובכך לפגוע בו. לכן יש לבחון היטב את העץ ולזהות את הענפים שעלולים להיות בעייתיים לפי הזוויות והמשקלים שלהם, ואותם להסיר.

כדאי לבצע גיזום עצים בחורף בגלל שבעונה הזו ימי השמש מועטים יחסית וישנה נטייה לעננות. העצים זקוקים כידוע לאור השמש ולחום, למרות שהנשירים עומדים ערומים. הסרה של ענפים מסוימים מהעץ תעזור ליותר שמש לחדור פנימה ולהגיע אל הענפים הנותרים, דבר שיועיל לעץ גם בעונת החורף וגם בעונת האביב לאחר מכן כאשר הוא יתחיל ללבלב, ומכאן יוביל גם לפירות יותר גדולים וטעימים.

בנוסף, כדאי לבצע גיזום עצים בחורף מפני שבעונה הזו חברות העוסקות בגיזום עצים מציעות מחירים יותר נוחים מאשר בעונות אחרות, בהן החברות יותר עסוקות ופחות זמינות. כפי שניתן להבין, גיזום של עצים לקראת החורף מחייב בחירה נכונה של ענפים, ומעבר לכך גם יש לבצע את הגיזום בצורה נכונה שלא תפגע בעץ ולא תכביד עליו, אלא להפך – תתרום לו. לכן כדאי לפנות בעונה הזו לחברה המתמחה בתחום שתבצע את העבודה בצורה מקצועית וראויה.

עצים
עצים אילוסטרציה צילום FREEPIK